fredag 6 juni 2008

Visst ska man klaga!

"Man ska inte klaga", säger folk. "Nu när värmen äntligen har kommit. Visst, jag håller på att smälta bort, allt jag har på mig blir genomblött på fem minuter, jag sover dåligt och orkar bara jobba på halvfart. Men man ska inte klaga!"

Visst ska man klaga, tycker jag. Är det olidligt varmt, och man tål värme dåligt, då får man gärna klaga. Jag tillhör dem som inte gillar när det blir över 25 grader varmt, ja helst inte över 20, och jag klagar hela tiden.

Varför denna nästan skrockfulla rädsla för att klaga? Vad tror man händer om man klagar? Att det genast blir vinter igen? Att Gud straffar en på nåt förfärligt sätt?

Nej, klaga på bara! Det gör jag. Hör bara:

30 grader är alldeles för varmt!! Min lägenhet är som en bastu. Jag måste ha bordsfläkten på dygnet runt, på turboläge. Ändå viftar den bara runt den varma luften. Jag går upp och duschar mitt i natten, när jag inte står ut längre. På morgonen vaknar jag ändå badande i svett.

Att gå ut i solen är att befinna sig i Helvetets förgård. Hettan dallrar och ingenstans finns det skydd. Skuggan är bara tillfällig.

Så låter min klagan, Gud. Och vad tänker Du göra åt det?!?

Det här kan bli en lång sommar...

Inga kommentarer: