torsdag 26 juni 2008

Frustrationer

Igår var jag på en bloggtestardag ordnad av HSO i Sundbyberg. De har lagt upp en bloggsajt som människor med funktionshinder ska kunna använda. Nu skulle vi, några personer som representerade olika funktionshinder, få testa sidan. Testen gick ut på att vi skulle utföra olika uppgifter och se hur det fungerade.

Jag använder förstoring när jag läser och skriver på datorn. Mitt förstoringsprogram heter ZoomText, och det kan förstora skärmbilden upp till 16 gånger. Ett annat program heter Supernova. Det vet jag mindre om.

Jag skulle få låna en bärbar dator med ZoomText. Det första problemet uppstod när datorn inte gick igång. Vi kämpade och kämpade, men utan resultat.

Vi satt i en datasal på ABF i Sundbyberg. Alla de seende kunde använda datorerna som fanns där, men för oss två synskadade gick det inte utan anpassningar. Då kom ABF:s tekniker in och sa att det fanns en dator där som hade förstoring. Så jag flyttade över dit.

Den datorn hade programmet Supernova. Jaha, det gick ju bra. Ända tills jag skulle fylla i ett formulär på bloggsidan. Där tog det stopp! Det gick nämligen inte att skriva när man använde förstoring.

Ååååhhh!!! (frustrerat vrål) Vad är det för VITS med ett förstoringsprogram om man inte kan använda det när man skriver?!?

Ungefär då sa de att nu hade den lånade datorn med ZoomText gått igång. Så jag flyttade tillbaka till min ursprungliga plats. Det var en laptop, så jag fick dra upp förstoringen ordentligt för att se. Då såg jag i och för sig bara en liten del av skärmbilden, men jag är van.

Ett större problem var den inbyggda musplattan på laptopens tangentbord. En sån har jag aldrig provat på, så det blev ett evigt hoppande och letande med muspekaren. Så snart jag hittat fram till en knapp jag ville klicka på, sa det SKUTT, och så var muspekaren nån annanstans!

Till slut var jag färdig att ge upp. Då föreslog någon att man kan använda Control-Scroll för att få större text på en sida. Visst, det gick ju bra. Men menyerna och muspekaren förblev omöjligt små.

Tänk att vi som behöver anpassningar till datorn ska ha såna problem på andra datorer än våra egna!! Det är OERHÖRT FRUSTRERANDE att inte kunna delta på samma villkor som de fullt seende.

Nästa gång, tänkte jag, NÄSTA GÅNG, tar jag med min egen (dvs jobbets) laptop till en sån här dag. Där vet jag åtminstone hur det fungerar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår din frustration. BRA att du tar med din egen nästa gång!

Anonym sa...

Är allt bra med dig?